Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2021

Συντονιστικό Νηπιαγωγών_Σχετικά με την πρόταση ένταξης του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία στη Σχολή Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

www.nipiagogoi.gr

 

Σχετικά με την πρόταση ένταξης του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία στη Σχολή Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

 

Με έκπληξη πληροφορηθήκαμε ότι πρόσφατα, στο πλαίσιο του Σχεδίου Στρατηγικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων τέθηκε το θέμα της ένταξης του τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία στη Σχολή Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (η οποία περιλαμβάνει τα τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης και Νηπιαγωγών) με σκοπό την «ανάπτυξη της συνέργειας και την ενίσχυση της αλληλεπίδρασης» με τμήματα που έχει συγγενές ή συναφές γνωστικό πεδίο.

Η πρόταση αυτή επαναφέρει ένα θέμα το οποίο είχε τεθεί και στο παρελθόν, και συγκεκριμένα το 2018, ως μέρος της συζήτησης περί του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, την ίδρυση νέων σχολών στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας. Οι έντονες αντιδράσεις του εκπαιδευτικού κινήματος (ΔΟΕ, συλλόγων εκπαιδευτικών, παιδαγωγικών τμημάτων) είχαν ως αποτέλεσμα, ορθώς κατά τη γνώμη μας, τα τμήματα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία της Αθήνας, Θεσσαλονίκης και Ιωαννίνων να ενταχθούν στη Σχολή Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (Ν. 4521 ΦΕΚ Α΄  38/02.03.2018), στη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδας (Ν. 4610 Τεύχος A’ 70/07.05.2019) και στη

Σχολή Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων αντίστοιχα (Ν. 4559 ΦΕΚ Α΄142/03.08.2018).

 

Η επαναφορά κατά κάποιον τρόπο του θέματος δεν έχει καμία βάση καθώς:

·        Οι σπουδές στα τμήματα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία διαφέρουν από εκείνες των Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης και Νηπιαγωγών, έχουν διακριτά επαγγελματικά δικαιώματα, γι` αυτό άλλωστε ως τώρα υπάγονται σε διακριτά τμήματα.

·        Οι απόφοιτοι των τμημάτων Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία απασχολούνται σε παιδικούς σταθμούς οι οποίοι υπάγονται στην τοπική αυτοδιοίκηση και εποπτεύονται από το Υπουργείο Εσωτερικών, σε αντίθεση με τους αποφοίτους Παιδαγωγικών Τμημάτων που εργάζονται σε νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία που ανήκουν στο Υπουργείο Παιδείας και αποτελούν μέρος της υποχρεωτικής, πρωτοβάθμιας, εκπαίδευσης.

·        Οι παιδικοί σταθμοί απευθύνονται στην ηλικιακή ομάδα  0-4 ετών στα οποία παρέχουν αγωγή και φροντίδα, ενώ τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία καλύπτουν τις ηλικίες από 4 ετών (υποχρεωτική εκπαίδευση) και έχουν ως αντικείμενο την παροχή αγωγής και εκπαίδευσης.

·        Το θέμα της ενοποίησης της ηλικίας 0-6 έχει λήξει σχετικά  πρόσφατα  με την ψήφιση του νόμου της υποχρεωτικότητας του Νηπιαγωγείου, αφού  έχει προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων από τη ΔΟΕ, τους ΣΕΠΕ, το Συντονιστικό Νηπιαγωγών αλλά και τη Σύνοδο των Προέδρων και Κοσμητόρων.

·        Κατά συνέπεια, τα τρία τμήματα δεν έχουν συγγενές ή συναφές γνωστικό αντικείμενο και παρεχόμενο έργο, ενώ και οι απόφοιτοί τους έχουν διαφορετικό επαγγελματικό πεδίο δράσης και ως εκ τούτου δε μπορούν να υπαχθούν στην ίδια σχολή.

 

Η πρόταση, επιπλέον, θα επαναφέρει τη συζήτηση περί ενοποίησης σχολών (νηπιαγωγών και βρεφονηπιοκόμων) και δομών (παιδικών σταθμών και νηπιαγωγείων), η οποία σκοπό έχει να αποπροσανατολίσει ως προς το ρόλο των παιδικών σταθμών που είναι -κατά κύριο λόγο- η παροχή βρεφικής – μεταβρεφικής μέριμνας και φροντίδας και να αποδομήσει τον παιδαγωγικό ρόλο των νηπιαγωγείων. Να προκαλέσει σύγχυση διακριτών αντικειμένων και να απορρυθμίσει τα επαγγελματικά προσόντα και δικαιώματα των αποφοίτων των τμημάτων. Πολύ περισσότερο, θα βλάψει αυτούς που πρέπει να υπηρετεί, δηλαδή, τα παιδιά της βρεφικής (0-4)  και νηπιακής ηλικίας (4-6).

 Οι εξελίξεις αυτές  θέτουν σε κίνδυνο για άλλη μια φορά τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση, ανοίγουν το δρόμο για εισαγωγή του ιδιωτικού τομέα (vouchers) και των δήμων στην εκπαίδευση και υπονομεύουν το μέλλον του δημόσιου και δωρεάν σχολείου και λειτουργεί ως προάγγελος της εφαρμογής της έκθεσης  Πισσαρίδη όπου προτείνεται «μεταφορά αρμοδιοτήτων σε τοπικό επίπεδο, όπως είναι η χωροταξία και η εκπαίδευση.»[1]

Εκφράζουμε την κάθετη  αντίθεσή μας ως προς την ένταξη του τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία στη Σχολή Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και ζητάμε από το εκπαιδευτικό κίνημα (Ομοσπονδίες, συλλόγους, παιδαγωγικά τμήματα), τους γονείς και την κοινωνία να είναι σε ετοιμότητα ώστε να μην αφήσουν αυτό να υλοποιηθεί.

 

Aθήνα 10-2-2021

 



[1] https://kedke.gr/oi-allages-ston-n-4412-kai-i-ekthesi-pissaridi-sto-epikentro-tis-6is-synedriakis-diaskepsis-tis-kede-me-psifiako-oikodespoti-tin-perifereiaki-enosi-dimon-peloponnisou/

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.