του Γιάννη Λαθήρα,
Στις ταινίες για την εκπαίδευση και ειδικότερα για το λεγόμενο κοινώς bullying αξίζει να προσθέσουμε σε περίοπτη θέση το «Στην αυλή του σχολείου» (Playground).
Μια εξαιρετική ταινία που έρχεται από το Βέλγιο και ασχολείται με πρωτότυπο τρόπο με τον σχολικό εκφοβισμό. Είναι η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους της Λόρα Βαντέλ που αν και σαφώς επηρεασμένη από το σινεμά των αδελφών Νταρτέν δίνει δείγματα μιας νέας οπτικής κινηματογράφησης .
Κάπου στο σημερινό Βέλγιο, η επτάχρονη Νόρα και ο μεγάλος της αδερφός, ο Αμπέλ, επιστρέφουν με αγωνία στα θρανία για τη νέα σχολική σεζόν. Το σχολείο φαίνεται από τα «καλά» με όλες τις απαραίτητες υποδομές γυμναστήρια, πισίνες, εστιατόρια κλπ. Αυτό δεν το εμποδίζει να γίνει εκκολαπτήριο της βίας. Η Νόρα γίνεται μάρτυρας της βάναυσης κακοποίησης που δέχεται ο αδερφός της από
τους συμμαθητές του.Σπεύδει να τον προστατεύσει λέγοντάς τα όλα στον πατέρα τους. Αλλά ο Αμπέλ την αναγκάζει να σωπάσει. Εγκλωβισμένη σε τρομακτικά διλήμματα η Νόρα θα προσπαθήσει να βρει τη δική της θέση ανάμεσα στον κόσμο των παιδιών και στον κόσμο των ενηλίκων.
Γυρισμένη αποκλειστικά μέσα στο σχολείο και περισσότερο στην αυλή του, όπου ακούμε(;) ότι και όπως η μικρή Νορά: τις φωνές των παιδιών. «Επέλεξα ως πλαίσιο το σχολείο, και συγκεκριμένα την αυλή, γιατί αποτελεί μια μικροκοινωνία» μας λέει η Βαντέλ. Αγώνας αδυσώπητος για την εξουσία, «εμείς κάνουμε κουμάντο στο σχολείο» ακούγονται να λένε οι θύτες- μαθητές. ‘Ακρατος ανταγωνισμός, ακλόνητες ιεραρχίες, επιβολή της ομοιομορφίας, εξοστρακισμός της όποιας διαφορετικότητας, απεγνωσμένη και με οποιοδήποτε κόστος αναζήτηση κάποιου είδους ένταξης, η αφόρητη ανάγκη για την αποδοχή. Το σχολικό σύστημα που αναπαράγει τις κοινωνικές ανισότητες και στρεβλώσεις, το απρόσωπο, ταξικό σχολείο της κατηγοριοποίησης, της απόρριψης προφανώς και αδυνατεί να προσεγγίσει και να διαχειριστεί ένα τόσο σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα. Μάλλον συμβάλλει στη …γέννα του.
Η κάμερα είναι τοποθετημένη στο ύψος των παιδιών! Οι μεγάλοι (δάσκαλοι και γονείς) εμφανίζονται στην οθόνη –προσκήνιο μόνο αν …σκύψουν (να αφουγκραστούν τα αδιόρατα, βασανιστικά άγχη και τις φοβίες των μικρών.
Η ταινία αρχίζει και τελειώνει με μια σφιχτή αγκαλιά. Προφανώς δεν είναι η λύση αλλά η αφετηρία για μια μεγάλη κουβέντα και δράση για το ζήτημα αυτό.
Επίσημη υποβολή του Βελγίου για το Όσκαρ ξενόγλωσσης Ταινίας του 2021. Βραβείο Fipresci Ένα Κάποιο Βλέμμα – Φεστιβάλ Καννών 2021
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.