Jonathan Kozol
Επιμέλεια: Γιώργος Τσιάκαλος
Θεσσαλονίκη
Επίκεντρο
2021
σ. 294
Στον αναγνώστη και την αναγνώστρια
Οι επιστολές που περιλαμβάνονται σ’ αυτό το μικρό βιβλίο απευθύνονται σε μια δασκάλα της πρώτης τάξης που θα την ονομάσω Φραντσέσκα. Η Φραντσέσκα άρχισε να μου γράφει αφού είχε τοποθετηθεί σ’ ένα σχολείο στο κέντρο της πόλης της Βοστόνης και, όπως κάνουν πολλές δασκάλες, με προσκάλεσε να επισκεφθώ την τάξη της. Προκειμένου να συμπεριλάβω εδώ ζητήματα που μου έχουν θέσει και άλλοι εκπαιδευτικοί των οποίων τις τάξεις έχω επισκεφθεί ή που μου έχουν γράψει με μια φιλική διάθεση, όπως η Φραντσέσκα, έχω επεκταθεί σε κάποια σημεία ώστε να ενσωματώσω και κάποιες από τις δικές τους εμπειρίες σε αυτή την προσωπογραφία της. Έχω επίσης παραλλάξει για ευνόητους λόγους αρκετές από τις λεπτομέρειες, βιογραφικά στοιχεία και χρονολογίες, της ζωής της. Η Φραντσέσκα, παρ’ όλα αυτά, είναι μια απολύτως υπαρκτή νεαρή δασκάλα που παρακολουθεί με οξύνοια τις πολιτικές της εκπαίδευσης και που, μέσα από τις συζητήσεις της και την αλληλογραφία της μαζί μου, με εντυπωσίασε με τις διορατικές, κάποιες φορές ασυμβίβαστες και επίμονες ερωτήσεις της.Μερικές μάλιστα με έκαναν να ανατρέξω πίσω στη δική μου σταδιοδρομία και να ανασύρω ξεχασμένα σχεδόν συμβάντα. Κατά περίσταση, αυτό με οδήγησε στο να θίξω πάλι θέματα που περιλαμβάνονται και στα άλλα βιβλία μου που έχω γράψει σχετικά με τα παιδιά σε μια περίοδο σαράντα χρόνων. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τη Φραντσέσκα που στάθηκε η αφορμή να μοιραστώ αυτές τις αναμνήσεις μου μαζί της, ακόμα και εκείνες που μερικές φορές μου υπενθυμίζουν με οδυνηρό τρόπο τα λάθη που έχω κάνει, είτε στην τάξη ως δάσκαλος είτε, στα κατοπινά χρόνια, στην προσπάθειά μου να αντισταθώ στις δημόσιες πολιτικές ή τις πρακτικές που πίστευα πως έκαναν κακό στα παιδιά. Πιο πολύ, θα ήθελα να την ευχαριστήσω που με έκανε να νιώθω τόσο ευπρόσδεκτος στην τάξη της και –μέσα από την προθυμία της να μιλήσει με ειλικρίνεια για τα προβλήματα που αντιμετώπισε– με έφερε τόσο πιο κοντά στις άμεσες και καθημερινές ανησυχίες εκείνων που, όπως και η ίδια, έχουν επιλέξει να αφιερώσουν τη ζωντάνια τους και τα βαθύτερα ιδανικά τους στην εκπαίδευση των παιδιών
Jonathan Kozol, Byfield, Μασαχουσέτη, Απρίλιος 2007
“Οι συμβουλές του Τζόναθαν Κόζολ προς τη Φραντσέσκα φανερώνουν όλα εκείνα τα στοιχεία που τον κάνουν να είναι ο σοφότερος, και ο πιο τολμηρός και πιο ξεκάθαρος συγγραφέας της χώρας μας στα θέματα της εκπαίδευσης: είναι το πάθος του για τη διδασκαλία, ο σεβασμός του στις μαθήτριες και τους μαθητές, η άρνησή του να υποταχθεί στις επιταγές των γραφειοκρατών του εκπαιδευτικού συστήματος μέσα και έξω από την κυβέρνηση. Αφηγείται προσωπικές ιστορίες από τη σχολική τάξη με αναζωογονητική ειλικρίνεια και μεταφέρει τον ενθουσιασμό και τη χαρά που προσφέρει η διδασκαλία ως προετοιμασία της νέας γενιάς για να μπορέσει να ξαναδημιουργήσει τον κόσμο. Όλες και όλοι -γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθήτριες και μαθητές- θα διαπιστώσουν ότι το βιβλίο αυτό είναι μια πηγή έμπνευσης”.
Howard Zinn, συγγραφέας του βιβλίου “Ιστορία του λαού των Ηνωμένων Πολιτειών”
“Αυτό το βιβλίο φτάνει έως τον πυρήνα του ερωτήματος τι σημαίνει να είσαι εκπαιδευτικός σήμερα. Η αλήθεια για τους διαγωνισμούς και τις εξετάσεις, για τα κουπόνια και τις επιπτώσεις τους στα δημόσια σχολεία – όλα καταγράφονται εδώ. Το ταξίδι της Francesca θα σας γεμίσει ελπίδες για τα παιδιά της χώρας μας”.
Reg Weaver, Πρόεδρος της Εθνικής Ένωσης Εκπαιδευτικών των ΗΠΑ, Αντιπρόεδρος της Εκπαιδευτικής Διεθνούς
Αφιερωμένος στην ανάδειξη και καταπολέμηση της κοινωνικής αδικίας, του ρατσισμού και της καταπίεσης στα σχολεία, ο Τζόναθαν Κόζολ είναι ο παιδαγωγός με τη μεγαλύτερη επίδραση στη διαμόρφωση απόψεων, στάσεων και συμπεριφορών ως προς τα θέματα αυτά στις Ηνωμένες Πολιτείες”.
Γιώργος Τσιάκαλος
Πηγή: https://www.e-lesxi.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.